this is my inspire

my life is my inspire

Saturday, December 4, 2010

NikmatMu yang sering kulupakan

Assalamualaikum w.b.t

ya Allah..BESAR SUNGGUH KUASAMU....
Sehingga mampu menjadikan aku dari sehina-hina titisan air mani lalu membentuk segumpal darah, seketul daging dan ditiupkan roh dalam jasadku sambil aku bersumpah bersaksikanMu bahawa akan ku bawa syiar Islam di bumiMu...

“Dan kami jadikan air mani tersebut segumpal darah.Lalu alaqah tersebut kami jadikan mudighah.Dan dari mudighah itu kami jadikan tulang. Dan tulang tersebut kami bungkus dengan daging." ( 23:14).


ya Allah...BESAR SUNGGUH KUASAMU...
Memberikan ak perlindungan di bwh kasih ayah dan ibu...bahagia bila diri ini dalam kehausan, mak datang menyuakan mulutku yg kecil dengan titisan susu..besarnya KUASA allah apabila seorang ibu bukan hanya mampu menjadi penyambung zuriat di bumiMu ini ya allah tp menjadi sumber rezeki pertama buat umatnya...

Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu. (31:14)


ya Allah...BESAR SUNGGUH KUASAMU..
Apabila Engkau telah memberikan kami akal yg sempurna yg mampu membezakan antara hak dan batil...yg mampu berfikir dan mendalami ilmuMu..

“Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi; dan pertukaran malam dan siang; dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Ia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah, kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang menggunakan akal fikiran (liqaumiy ya’qiluun)”. ( 2:164)


ya Allah...BESAR SUNGGUH KUASAMU...
Apabila dalam keasyikan kami alpa...kau masih menerima taubat kami dengan titisan air mata yg tak seberapa jika dibandingkan dengan dosa-dosa lalu kami..

"Dan, mohonlah ampun kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (2: 199)
"Hendaklah kalian meminta ampun kepada Rabb kalian dan bertaubat kepada-Nya. (Jika kalian mengerjakan yang demikian), niscaya Dia akan memberi kenikmatan yang baik (terus-menerus) kepada kalian sampai kepada waktu yang telah ditentukan dan Dia akan memberi kepada tiap-tiap orang yang mempunyai keutamaan (balasan) keutamaannya." (11:3)


ya Allah...BESAR SUNGGUH KUASAMU...
Apabila kau mampu menciptakan bumi dan langit dalam masa 6 hari...subhanallah...manusia berlumba-lumba mencipta bengunan pencakar langit memakan masa bertahun...

"Sesungguhnya, tuhan kamu dialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam 6 hari..." (10: 3)

"Sesungguhnya penciptaan langit dan bumi lebih besar daripada penciptaan manusia, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui." (40: 57)


ya Allah...BESAR SUNGGUH KUASAMU...
Apabila Engkau mampu membangunkan yg mati dan mematikan yg hdp..

"Dan Dialah yang menciptakan (manusia) dari permulaan, kemudian mengembalikan (menghidupkan)-nya kembali, dan menghidupkan kembali itu adalah lebih mudah bagi-Nya. Dan bagiNyalah sifat yang Mahatinggi di langit dan di bumi; dan Dialah Yang Mahaperkasa lagi Mahabijaksana." (30: 27).


ya Allah..BESAR SUNGGUH KUASAMU..
apabila Engkau mampu meletakkan planet dalam orbitnya...menjadikan siang dan malam

Dialah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya, dan Dialah yang menetapkan tempat-tempat orbitnya, agar kamu mengetahui bilangan tahun, dan perhitungan (waktu). Allah tidak menciptakan demikian melainkan dengan benar. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya) kepada orang yang mengetahui.
(10: 5)

ya Allah...BESAR SUNGGUH KUASAMU...
apabila Engkau mampu mengalirkan sungai..yg menjadi punca rezeki kepada nelayan...menjadi sumber utama air bg kalangan manusia...

“Maka aku katakan kepada mereka, ‘mohonlah ampunan kepada Rabbmu,’sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, niscaya Dia akan mengirimkan hujan kepada kamu dengan lebat, dan membanyakkan harta dan anak-anakmu dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai.” (71: 10-12)


ya Allah....tak terungkap besar kuasaMu ya Rabbi...tetapi aku manusia yg sering melupakanMu..
tiap saat ku hanya kupentingkan perkara dunia...isteriku, pekerjaanku, anak-anakku, kuasaku,
Ya Allah..masihkah ada ruang taubat aku disismu...air mata hamba Allah ini menitis lagi....

"Dan, tidaklah Allah akan mengadzab mereka, sedang mereka meminta ampun. (8;33)

YA TUHAN..tetapkanlah hatimu agar tegar melawan syitan dan iblis...agar tidak bersarang dalam hati ini tundukku pada nikmat dunia dan alpakau pada nikmatMU....

"Kerana Engkau telah menghukum aku sesat, aku akan menghalang mereka dari jalan Engkau yang lurus. Kemudian, akan aku mendatangi mereka dari depan dan belakang, kanan serta kiri mereka dan Engkau akan dapati kebanyakan mereka tidak bersyukur" (7: 16-17)

Dan begitulah janji iblis dalam firman Allah yang disebutkan di atas...Semoga kita sentiasa dalam peliharaNya...insya-allah

No comments:

Post a Comment