this is my inspire

my life is my inspire

Saturday, November 27, 2010

exam M.O.D.E



its been decade i'm not updating this blog....busy with my hectic life (student) n sebagai anak..so, since this entry will be sumthin' like warming up utk berblogger kembali, jadi ia mungkin sedikit membosankan..i make up my mind 2 share with readers tentang exam..sounds bored sket lah..ye la..cte pasal xm..mcm sy sorang yg sit 4 exam..ok! tapi, ape yg sy nak share ialah bukan sahaja exam di exam hall tp exam (dugaan) dalam hidup..



Discrepancies between ujian (final exam) dan ujian (dugaan)????

Paling ketara sekali ialah exam yg final exam yg kite dok usung buku selalu, dok hafal nota berkajang-kajang, dok scribble formula sin, cos, tan...formula torque, heat capacity dan sewaktu dengannya ialah ianya hanya diapply dlm dewan exam...ditanda oleh pemeriksa yg juga manusia..mungkin tym pemeriksa cek n re-cek kita punya exam paper, dye berada dlm situasi either tenang n damai ataupun tym tuh, anak dye menangis tak dpt susu, bergaduh ngn spouse n mcm2 lg...lalu tercatatlah result exam either lulus dengan jayanya atau fail..tp, jgn sesekali salahkan takdir sebab apa yg kita usaha, itu yg kita dapat...ok! kalau tak percaya =_= sila refer

Surah Al-Ra'ad ayat 11:
"sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib
sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka….”

Dear readers..
Apa yang sy nak share dengan anda semua ialah, dalam hidup nh, kita sgt rely dengan bantuan Allah sebab ujian yg datang bukan hanya setakat ujian final exam anda...Ujian Allah datang dalam pelbagai bentuk..tp ingat sekali lagi di sini, allah hanya memberi ujian kepada mereka yg benar-benar tabah..
Baru-baru ini, sy terkejut mendengar sahabat saya telah kehilangan dua orang ibu bapa sekaligus..bukan seorang, tp Allah ambil 2 terus...Sy menangis ketika mengetahui berita tersebut..Apa yg saya takutkan ialah coz saya seorang anak sulung yg punya tanggungjawab yg sangat besar..Apa yg sy takutkan ialah sy tidak mampu membalas segala jasa mak ayah ( susah payah mak ayah besarkan sy n adek2).. Sungguh sy tak mampu membalas semua mak dan ayah dah bagi pd sy..Kalau nak cerita berapa banyak pengorbanan mereka, tak mampu diungkap..Dalam hati saya berdoa moga Allah sempat memberi sy secebis masa untuk membalas pengorbanan mereka. Dan semoga roh arwah ibu bapa sahabat sy di klgn hambaMu yg soleh.....Amiin..

Dear readers,
Perasan atau tak, tym2 exam nh..doa kita sebagai hamba-Nya begitu menggunung tinggi:-
-Ya Allah kau berilah aku kekuatan untuk mengingati apa yg telah aku pelajari
-Ya Allah kau permudahkanlah aku untuk menjawab semua soalan tanpa ragu-ragu
-Ya Allah kau berikanlah aku semua A dalam pepriksaan kali nh

Nah....doa terus terang macam nih...Tapi sedar atau tak, kita terus meminta kepadaNya yg Maha al-Rahman...Tanpa rasa malu dan tanpa rasa hina kerana kita tau, Allah akan memakbulkan doa tersebut kalau tidak sekarang, ianya akan termakbulkan kemudian hari dan jika tidak termakbul, Allah telah memberi perancangan yg terbaik buat kita.


Em..tapi persoalannya sekarang, kenapa tym exam shj doa dipanjat dengan penuh khusyuk?
Kenapa tym exam sahaja?? Kalau sebelum nh, sembahyang express..tp bila tiba tym exam, kita sembahyang dengan penuh khusyuk..Bukankah elok jika kita terus berjumpa Allah dalam keadaan yg ikhlas, doa penuh khusyuk sepanjang masa..Sebab ujian dalam hidup bukan hanya sekadar ujian di dewan peperiksaan..Sebagai insan biasa, saya juga punya kekhilafan tp cuba buat perubahan dalam diri..Insya-allah..moga hari ini lebih baik dari semalam =)



No comments:

Post a Comment