this is my inspire

my life is my inspire

Saturday, November 27, 2010

changes

OK! Signifikan dari tajuk post di atas ialah berkenaan dengan perubahan..Apa yg sy nak share dengan readers ialah berkenaan dengan perubahan yg berlaku ke ats 2 org sahabat sy..Sy kenal mereka berdua ketika kami sama2 ditempatkan di kem plkn kuala kubu baru dan kami berada dlm dorm yg sama..Biarlah sy gelarkan sahabat sy ini A dan B..

Sepanjang berada di kem, kami sentiasa bersama & alhamdulillah persahabatan kami kekal sehingga ke hari ini. Disebabkan sentiasa bersama, scr tak langsung, sy mulai kenal sifat n atribut serta gelagat 2 sahabat sy ni.

Sehinggalah ke hari ini, setelah hampir setahun tidak berhubung dengan sahabat sy A, sy terkejut bercampur gembira apabila melihat perubahan sahabat sy yg seorang ini. Hubungan kami kini hanya di alam maya (SKYPE) krn kini beliau di New Zealand tp sy dapat merasakan bhw, kesungguhan beliau untuk berubah adalah kekuatan yg besar buat seorang insan. Beliau kini mampu membicarakan tentang hukum agama dari sudut yg sangat menarik. Sehingga terdetik d hati sy, bagaimana sahabat sy seorang ini berubah. Sungguh, Allah memelihara dirinya. Ketika gempa di Christchurh, sy hanya terfikirkan sahabat sy ini, dlm hati memohon spy beliau selamat. Alhamdulillah..tp tym sy berskype dgn sahabat sy ini, sy terkejut dgn kata2 beliau:
A : malam sebelum terjadinya kejadian gempa, aku mohon pada Allah agr ditunjukkan kebesaranMu sehingga mampu mengusik hati ini

Subhanallah!!!Maha Besar kuasa Allah..Mungkin ianya hanya kebetulan tetapi, Allah Maha Mendengar apa yg diucapkan oleh hambanya....Sungguh., begitu cepat Allah menunjukkan kuasanya

Sekarang, berbalik kepada cerita sahabat sy B pula. Kami berada di u yg sama, tp kami jrg berjumpa krn batas kesibukan waktu...Sahabat sy ini juga sudah berubah. Berhijab dengan sempurna sehingga hati ini kerap terasa kerdil ketika bertemu dengannya. Sy hanya memakai tdg secoet yg menutup kepala barangkali tp tidak menutup aurat dengan sempurna. Ya, sy akui, sy perlu berubah..Seperti sahabat2 sy ini.

Soalan biasa kalau nak berubah?
1. Ala, aku berubah sekejap je. Time2 dgr ceramah, tazkirah, pastu dok buat blk menda yg same
2. Ala, nantilah..hidup ni sekali je
3. Tak dapat hidayah lagi
4. Kalau berubah, esok lusa buat lagi cane? Baik tunggu masa yg sesuai nak berubah? Bila?

Dear readers,
Perubahan itu penting...Tp memerlukan kekuatan dari hati yg betul2 ikhlas. Siapa kita untuk menilai insan lain yg berubah tp soallah, bila kita mahu berubah.

No comments:

Post a Comment